Ce este un blog? La ce te ajută un blog? Cu ce difera blogul de site?

ce este un blog

ce este un blogMulți oameni se întreabă ce este un blog. Am primit această întrebare de la un cursant din cadrul programului Marketing Academy.  Oricât ar părea de banală această întrebare, răspunsurile sunt destul de nuanțate.
Este o întrebare obișnuită la care, citind acest articol despre ce este un blog,  găsești următoarele răspunsuri:

  1. ce este un blog?
  2. care este diferența dintre un site sau blog?
  3. la ce te ajută un blog?
  4. situl și blogul pot exisa sub același nume (pe același domeniu)
  5. care sunt diferențele dintre un blog și un site din punct de vedere tehnic?
  6. cum se face un blog?

1. Ce este un blog?

Un blog, pentru început am putea să spunem că este un fel de site pe internet. Acest site (numit blog) este un fel de jurnal public. În acest jurnal poți să povestești întâmplări, poți să împărtășești cunoștințe, poți să-ți dai cu părerea. Practic,  este un loc unde poți scrie ce vrei și cei interesați poți să vadă. Poți să pui videouri, poți să pui poze, ce vrei tu.

Blogul este un fel de cronologie, pentru că automat tot ce scrii pe acest blog (sau tot ce filmezi apare în ordine cronologică inversă. Adică pe pagină vor apărea articolele mai noi primele, și în josul paginii cele mai vechi.

Definiția de pe Wikipedia spune așa:

Un blog (cuvânt provenit de la expresia engleză web log = jurnal pe Internet) este o publicație web (un text scris) care conține articole periodice sau și actualizate neîntrerupt ce au de obicei un caracter personal. Ca regulă, actualizarea blog-urilor constă în adăugiri de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuțiile fiind afișate în ordine cronologică inversă (cele mai noi apar imediat, sus, la vedere). Acest gen de publicații web sunt în principiu accesibile publicului larg, însă unele pot fi contra cost.

Termenul de “blog” a apărut în anul 1997, când John Berger și-a denumit propriul site “weblog”.

Blogul este un fel de Facebook?

Când te gândești ce este un blog îți poți imagina că este un fel de pagină de Facebook. Diferența față de Facebook este că tu, ca inițiator al blogului, poți controla designul, cum apare, cine îl accesează, cum sunt ordonate informațiile. Pe scurt un blog, este un fel de Facebook, doar al tău 🙂

Sunt bloguri care au un caracter general, adică cel care postează scrie despre orice, însă sunt și bloguri tematice, în funcție de expertiza sau interesul celui care publică (postează) informații  (exemple: bloguri dezvoltare personală, bloguri gătit, blog de sport, blog de sănătate, blog de negociere, etc)

Blogul în acest moment este cea mai uzuală formulă prin care autori, experți, politicieni, scriitori, jurnaliști, își exprimă opiniile sau comunică diferite lucruri.

2. Care este diferența dintre un site sau un blog?

Chiar dacă sunt și companii care au blog, diferența conceptuală dintre blog și site este dată de scopul acestuia, de abordare. Practic un blog este tot un site, doar că diferă abordarea. În blog avem ideea de jurnal și de cronologie în primul rând. Un site este mai mult un fel de showroom, un fel de loc în care se prezintă ceva de vânzare, de obicei. Practic, când spui site personal este același lucru ca și blogul.

3. La ce te ajută un blog?

Având în vedere caracterul general al unui blog aceasta poate să fie util în multe feluri. Evident este nevoie de ceva cunoștințe pentru a putea folosi inteligent un blog, totuși sunt și oamenii care-și fac un blog de dragul de a avea un loc al lor unde să-ți exprime opiniile și nimic mai mult.

De câțiva ani blogul a devenit un fel de instrument practic prin care oamenii sau companiile îl valorifică în diferite feluri. Mai jos dau o serie de exemple:

  1. blogul ca instrument de branding : o persoană își poate crea un blog și-l poate dezvolta pentru a-și consolida partea de branding personal pe o anumită zonă de expertiză.
  2. blogul ca instrument de comunicare: blogul este locul unde poți fi găsit, poți fi cunoscut. Blogul este locul în care viziunea ta, ideile tale sunt transformate din idei private în idei publice
  3. blogul ca instrument din care faci bani: Cel care postează (bloggerul) poate face reclamă diferitelor companii iar  acestea îl pot plăti în funcție de articolul care-l postează sau în funcție de vânzările pe care le aduce (aceștia se numesc afiliați). De exemplu un blogger îți poate recomanda o carte, tu dai click, cumperi cartea, iar bloggerul încasează un comision, ceva gen (3-10%). Depinde de domeniu și ce anume promovezi, existând și procente mult mai mari pe anumite zone. Există și varianta în care bloggerul postează reclame sau banere și în funcție de rezultatele pe care le are încasează o sumă de bani)
  4. Blogul ca instrument de promovare – pe blog poți promova serviciile pe care tu le oferi sau serviciile companiei pe care o reprezinți. Promovarea se face fie prin reclame fie prin articole care fac trimitere la articolele pe care le oferi.
  5. Blogul ca instrument de a aduce valoare – În această situați bloggerul nu este neapărat interesat de reputația sa sau de bani, ci este interesat să ofere mai departe lumii întregi cunoștințele sau informațiile pe care le deține. Adică motivația este de a aduce o contribuție și nu neapărat de a face bani.

Acestea sunt categoriile cele mai întâlnite. În practică, rar există un blog care se plasează într-o categorie, ci mai degrabă blogurile sunt o combinație din două sau mai multe din categoriile de mai sus.

4. Siteul și blogul pot exista sub același nume?

Răspunsul pe scurt este Da, un site șu un blog pot exista sub același nume (domeniu) . Practic ele pot exista și separat și împreună, depinde de foarte mulți factori această alegere.
Să luam două trei exemple:

De exemplu acest articol pe care-l citești acum este un articol de tip blog, care apare pe siteul life-university.ro într-o secțiune de articole. Având în vedere faptul că un blog este util, multe companii aleg să creeze un blog fie în interiorul siteului fie separat.

5. Care sunt diferențele dintre un blog și un site din punct de vedere tehnic?

La prima vedere nu sunt foarte multe diferențe din punct de vedere tehnic. Dacă ești la început de drum și vrei să-ți faci un blog, sau vrei să-ți faci un site, sau vrei o combinație dintre acestea siteul sau blogul din punct de vedere tehnic se fac la fel. Doar în momentul în care vrei lucruri complicate pe un site, este posibil să fie nevoie de ceva diferit.

De exemplu, toate siteurile/ blogurile care ți le-am dat exemplu mai sus se execută în același fel, tehnic funcționează la fel.  Am putea spune că nu este mare diferență. Cea mai populara platformă de realizat un blog este wordpress, iar din punct de vedere tehnic, ele se realizează fix la fel. Doar al un moment dat ai opțiuni acolo să postezi un articol tip cronologie sau o pagină de prezentare.

6. Cum să-ți faci un blog?

Este destul de ușor să-ți faci un blog. Dacă știi să lucrezi în word și să trimiți emailuri, te vei descurca să gestionezi și un blog. Poți plăti un specialist să ți-l pornească. Setarea minimală a unui blog costă între 50 și 150 E. Eu personal nu mă ocup de setarea de bloguri, există suficienți specialiști 🙂

În schimb, eu am creat cu curs de Marketing în care explic pas cu pas cum să faci acest lucru în modulul 2 din acest curs de marketing.

Modul 2 – Cum să ai un website astăzi?

Acest modul conține 5 părți sub forma unor tutoriale video din care poți să vezi exact cum poți pune pe picioare un website într-o singură zi. O să vezi exact ce trebuie să faci pentru că voi trece, în timp real, prin fiecare pas.

Subiectele abordate:

  • Partea I – Ce nume de domeniu să alegi, cum să cauți și  de unde îl cumperi?
  • Partea a II-a : Pas cu pas despre wordpress și ce module să instalezi.
  • Partea a III-a: Cum și de unde îți alegi designul sitelui tău?
  • Partea a IV-a: Adăugarea de conținut, pagini, categorii și personalizare website.
  • Partea a V-a: Cum faci websiteul să arate bine?

Marketing Academy este un program online de marketing mult mai amplu pentru că înveți nu doar cum să faci un blog, înveți cum să faci pagini de prezentare, cum să fii găsit de Google, cum să faci email marketing, etc.

Detalii complete despre curs Marketing prin click aici

 

Sper că acum mai este mai clar, ce este un blog sau  cum te poate ajuta un blog. Totuși este bine să reții că un blog pur și simplu nu te ajută, dacă nu este vizitat de nimeni. Un blog te ajută doar dacă îl gândești strategic, îl optimizezi bine , astfel încât să fie unul valoros. Altfel, există riscul să muncești să faci un blog frumos care să fie citit doar de tine. Este bine și așa decât deloc 🙂

Mult spor,
Cu drag,
Marian Rujoiu

Dacă mai ai întrebări lasă un comentariu mai jos!

Related Articles

Responses

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

  1. Multumesc ,pentru informatii!!
    Au fost utile ,avand in vedere faptul ca acest domeniu pentru mine, e o mare necunoscuta !!

  2. Multumesc! E un multumesc foarte complet, pentru ca prezentarea pe care ai facut-o exceleaza prin claritate, inteligenta, modul concis de a prezenta lucrurile, toate fiind un ghid care te ajuta sa nu te pierzi in marea de informatii de acest gen. Profesorul apare atunci cand elevul este pregatit. Am foarte multe lucruri de impartasit, pentru ca am citit enorm in toti acesti ani, carti deosebite in plan spiritual, care au venit spre mine de la mari departari; informatii foarte utile despre sanatate, pentru ca am citit si m-am documentat tocmai pentru a-i ajuta pe cei din jurul meu care nu au nici timpul necesar si nici cartile respective pentru a invata cum sa-si aduca corpul si creierul intr-o stare de perfecta functionare.
    Si chiar as dori sa-mi fac un blog. Am inteles ca, pe o treapta superioara, este vlogul. Care e diferenta?
    Inca o data multumesc. Randurile tale reprezinta raspunsul pe care il cautam. Si le acord o mare incredere.
    Cu prietenie si o sincera pretuire,
    G. Colombre

    1. Buna Gabriela,

      multumesc pentru feedback. Este binevenit!
      Legat de intrebarea ta cu vlogul, este aproape același lucru, singura diferență majoră este că ar trebui să fie preponderent conținut video. De aici si termenul de Vlog (v de la video)
      În același timp este important de reținut că vlogul, acum, s-a cam mutat direct pe youtube sau facebook live, insă original Vlog, înseamnă un blog cu preponderent conținut video.

  3. În sfârșit am priceput și eu care-i diferența dintre blog și website.
    Sunt un blogger (amator) de mulți ani.
    De curând mi s-a cerut să lansez un website cu numele meu de autor.
    Mi s-a explicat că arată „mai profesional”.
    Deocamdată sunt mulțumită cu blogurile.
    Mulțumesc pentru explicația detaliată.

  4. Rog respectuos, aș putea să-mi promovez cărțile cu ajutorul blogului? Și fiindcă sunt antrenor de culturism, pot oferi serviciile mele celor dornici să practice culturismul?
    Mulțumesc pentru amabilitate!

  5. Buna ziua,
    Doresc sa creez un ziar online. Ce conditii trebuie sa indeplineasca el astfel incat sa nu fie asimilat cu un blog sau un site (tehnic , dar si din punct de vedere al continutului).
    Multumesc,
    Zi buna!
    Robert V.

    1. Salut Robert,

      Tehnici nu este nici-o diferență. Însă din punct de vedere al continutului aici trebuie sa faceți putina manca de cercetare. Luati top 10 cele mai citite ziare online din Romania si indentificati bunele practici și mergeți în aceeași lini. Evident puteti și îmbunătăți!

  6. Am citit senin explicatile, apreciez efortul, vlog-urile au luat amploare prin content si catogorii mai putin educative, tehnologiile se dezvolta contant, devin mai accesibile.

  7. bună Marian! îți mulțumesc mult pentru acest articol minunat. eu sunt interesată să fac un site și acum am înțeles clar diferențele între cele două. mult succes!

  8. Știi ATUNCI cînd nu ai somn,a venit momentul să caut ce am amînat destul…răspunsuri concrete mulțumesc.

  9. Informatii dumneavoastra sunt foarte folositoare pentru mine, adminstrez in prezent un blog despre nutritie si sport si ma ajuta sa pun continut de calitate pentru urmaritorii mei. Desi sunt la inceput de drum, as vrea sa ma extind cu blogul meu. http://www.fitnesspersonaltrainer.ro , acesta este. Daca aveti timp astept un feedback.

    1. Salut,
      Te invit să urmăresti webinariile mele gratuite pentru mai multe idei sau să alegi un curs aproape de ce zona vrei sa dezvolți.

  10. Blogul este o modalitate interesanta de a imparti gandurile si informatiile cu ceilalti, din care poti sa si castigi cativa banuti daca te implici mai mult. Ai prezentat ideile foarte bine organizate, multumesc pentru informatii!

Vrei acces GRATUIT la librăria de lecții gratuite?